Almere Wheelers

Almere Wheelers is een rolstoelbasketbalgroep die iedere maandag samen traint in de sportzaal in Almere Poort. Het doel is samen basketballen in een ongedwongen sfeer.
Almere Wheelers is opgericht in 2017 door 2 enthousiaste rolstoelbasketballers.

Wat is rolstoelbasketbal?

Rolstoelbasketbal is de meest populaire rolstoelsport. Het is een teamsport die over de hele wereld wordt beoefend. Deze sport wordt gespeeld door zowel mannen als vrouwen met een fysieke beperking.

De spelregels zijn nagenoeg dezelfde als bij het “gewone” basketbal en zijn slechts minimaal aangepast in functie van het gebruik van de rolstoel. Een belangrijke aanpassing is er in functie van het ‘lopen met de bal’. Een speler mag maximaal tweemaal de basketrolstoel voortduwen met de bal op de schoot en moet dan minstens éénmaal met de bal dribbelen. Andere regels zoals de grootte van het veld, de hoogte van de doelen en de duur van een wedstrijd werden niet aangepast.

In 1960 werd rolstoelbasketbal voor het eerst geïntroduceerd op de Paralympische Zomerspelen (Rome – Italië). Momenteel zijn er 105 landen aangesloten bij IWBF (International Wheelchair Basketball Federation).

Het is overigens geen verplichting om een fysieke beperking te hebben. Ook als je geen handicap hebt kan je prima meedoen met Almere Wheelers. Er is een rolstoel beschikbaar voor je.

Voor wie
Alle leeftijden